سئو تصاویر

سئوی تصاویر؛ آموزش سئو عکس و تاثیر آن در بهینه ساز سایت

در صورتیکه از افزونه‌های یوست سئو یا رنک مث استفاده می‌کنید، امکان ویرایش بخش‌های مختلف این پیش نمایش در توییتر و فیسبوک را خواهید داشت. همچنین می‌توانید برای چک کردن نحوه نمایش لینک سایت در شبکه‌های اجتماعی مختلف از سایت socialsharepreview.com استفاده کنید. مثلا عکس زیر در یک روز بارانی و پاییزی در پارک لاله تهران گرفته شده است، تلفن همراه استفاده شده بصورت خودکار نام این عکس را photo_۲۰۲۲-۱۲-۲۷_۱۰-۲۲-۲۰.jpg انتخاب کرد. یک کاندید نامگذاری مناسب برای این فایل پارک-لاله-پاییزی.jpg است. تنها مشکل این فرمت‌ها این است که ایجاد آن‌ها به سادگی ایجاد فرمت JPG که فرمت اصلی در بسیاری از دوربین‌ها و … است نیست. برای تبدیل عکس به فرمت webp یا Avif پیشنهاد ما استفاده از squoosh.app است.

این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. ممکن است بپرسید اهمیت متن جایگزین در سئو تصاویر چیست و دقیقا چه کاربردی دارد. اصلی‌ترین کاربرد متن جایگزین در آن است که در زمان عدم نمایش درست و بدون اشکال تصویر توسط مرورگر، به جای آن به کاربران نمایش داده می‌شود. بنابراین نباید در استفاده از کلمه کلیدی مرتبط در نام فایل عکس زیاده‌روی کنید، چون ممکن است به نظر گوگل اسپم به نظر برسد و در نهایت به‌دلیل «اشباع کلمه کلیدی» (Keyword Stuffing) جریمه شوید. کیورد استافینگ از استراتژی‌های سئو کلاه‌سیاه است که در آن بخش‌های مختلف صفحه وب را از کلمات کلیدی مرتبط پر می‌کنند.

از عکس‌هایی که خودتان عکاسی کرده‌اید استفاده کنید تا عکس‌هایی که از سایت‌های عکس استوک دانلود می‌کنید. درصورت استفاده از تصاویر استوک سایت شما شبیه هزاران سایت دیگر خواهد شد و اورجینال و معتبر به نظر نمی‌رسید. اگر هدف شما تنها استفاده از تصاویر برای مقاصد زیبایی، یا گرفتن چراغ سبز در افزونه‌های سئو نظیر یوست سئو و رنک مث است، این کار را نکنید. عکس استفاده شده باید اطلاعاتی در بر داشته باشد، نکته‌ای را برای کاربر روشن کند و یا منعکس کننده موضوع صفحه باشد. اگر هنوز هم در انتخاب تصویر و عکس برای سایت نیاز به راهنمایی دارید با ما همراه باشید.

در بسیاری از عبارات عمومی مرتبط با زمینه‌هایی مانند مد، دکوراسیون داخلی، آشپزی و … تصاویر بخش مهمی از فرآیند انتخاب و تصمیم‌گیری کاربر هستند. حضور در این بخش نه تنها موجب افزایش بازدید سایت می‌شود که بر فروش محصولات ما نیز تاثیرگذار است. استفاده از فرمت مناسب، به‌کارگیری تکنیک‌های جدید مانند Lazy Load و کاهش حجم تصاویر متناسب با فضای وب سه فاکتور مهم برای کاهش حجم و سرعت صفحات سایت هستند. این فعالیت‌ها موجب افزایش سرعت لود صفحه و بهبود فاکتورهای مرتبط با تجربه کاربری یا همان Core Web Vitals شود. علاوه بر این، افزودن تگ‌های جایگزین مناسب به تصاویر وب سایت شما می‌تواند به وب سایت شما کمک کند تا با مرتبط کردن کلمات کلیدی با تصاویر، رتبه‌های بهتری در موتورهای جستجو کسب کند. گوگل با کمک متن جایگزین و محتوای صفحه و البته هوش مصنوعی، تلاش می‌کند موضوع و محتوای تصویر را درک کند.

این مقاله به شما کمک می‎‌کند تا شکل محتوایی تصویرتان را پیدا کرده و انتخاب کنید. برای مثال درصورتی که محتوای تصاویر بلاگ شما غالبا تصاویر گرافیکی باشد، استفاده از فرمت PNG نتیجه بهتری از لحاظ کیفیت و سرعت لود صفحه بدنبال خواهد داشت. فایل‌های PNG با وجود lossless بودن (یعنی امکان ویرایش در عینِ عدم کاهش کیفیت) از جمله تصاویر با کیفیت پایین محسوب می‌شوند. قابلیت مهم دیگر تصاویر PNG امکان ذخیره‌سازی بصورت شیشه‌ای یا با transparency است که ما را برای استفاده از آن در المان‌های UI یک وبسایت ترغیب می‌کند. با این حال فرمت جایگزین بهتر برای این هدف (استفاده برای المان‌های طراحی یک سایت) فرمت SVG است که در ادامه مقاله آن را معرفی خواهیم کرد. یک تصویر بهینه شده اطلاعات محتوای شما را به سرعت منتقل می‌کند و کاربران را به سمت خود می‌کشاند.

اجازه بدهید به شما نشان دهیم که گوگل چقدر در تشخیص محتوای عکس‌ها تواناتر شده است. سئو و بهینه سازی عکس، فرایندی بسیار بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید، دارد. نه، حتی کسب‌وکارهایی که خدمات آنلاین ارائه می‌دهند می‌توانند از سئو محلی بهره‌مند شوند. این استراتژی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در جستجوهای محلی بیشتر دیده شوند و مخاطبان منطقه‌ای بیشتری جذب کنند. اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما طراحی واکنش‌گرا (Responsive Design) دارد و در موبایل به‌خوبی نمایش داده می‌شود. مطمئن شوید که صفحات کلیدی سایت شما شامل کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت مکانی (مانند رستوران ایتالیایی در تهران) هستند.

از سوی دیگر، گوگل تگ Alt را به عنوان یکی از عوامل مهم در سئو تصاویر در نظر می‌گیرد. بنابراین، هنگام نوشتن توضیحات جایگزین، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط بسیار حائز اهمیت است تا شانس شما برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی تصاویر گوگل افزایش یابد. یکی از نکات مهم در بهینه‌سازی یا همان سئوی تصاویر، نام فایل عکس‌ها و تصاویر سایت است. پُر کردن وب‌سایت از صدها تصویر که با نام پیش‌فرض دوربین ذخیره می‌شوند کار ساده‌ای است، اما باید بدانید که هیچ کاربر عاقلی با اعداد و حروف نامفهوم تصویری را در گوگل جستجو نمی‌کند. شما باید یک نام مرتبط با موضوع عکس حاوی کلمه کلیدی برای عکس بنویسید. نام فایل عکس در قسمت «عنوان» وردپرس قرار می‌گیرد و به گوگل و سایر خزنده‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند تصویر شما را درک کنند و در رتبه‌بندی تصاویر گوگل لحاظ کنند.

شاید این موضوع به ظاهر ساده باشد اما انتخاب تصویر مناسب برای یک مقاله به اندازه داشتن متن اصولی و استاندارد حائز اهمیت است. در واقع سئو تصاویر و بهینه بودن آن‌ها نیز مانند سئو متن حائز اهمیت است. در این مطلب چک لیست سئو تصاویر را ارائه خواهیم کرد و همه نکاتی که رعایت آن‌ها به داشتن تصاویری بهینه‌سازی منجر می‌شود را بررسی خواهیم کرد. از آنجا که این متن در مواقع بارگیری ‌نشدن تصویر به کاربر سایت نشان داده می‌شود، حتما از متنی برای آن استفاده کنید که به خوبی محتوای تصویر را توضیح دهد. نوشتن متن مناسب برای آلت تصاویر به شما کمک می‌کند رتبه سایت خود را در نتایج جستجو به‌خصوص جستجوی تصاویر ارتقا دهید. حتی خود گوگل هم به شدت بر اهمیت ویژگی آلت در سئو عکس تاکید دارد.

اگر به طور تصادفی دسترسی ربات‌های جستجو مانند Googlebot-image یا Googlebot به تصاویر مسدود شده باشد، موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر شما را بخزند و ایندکس کنند. هر کدام از این نوع فایل ها از روش فشرده سازی متفاوتی استفاده می کنند که نتیجه آن حجم فایل متفاوت با دیگری است که گاهی اوقات این تفاوت حجم چشمگیر می شود. اگر به اطلاعات بیشتری درباره “راه های بهبود سئو سایت” خود نیاز دارید، می‌توانید مقاله ای که در این قسمت به شما معرفی کردیم را مطالعه کنید. اگر به دنبال خدمات طراحی سایت شرکتی هستید، مشاوره و دریافت خدمات از تیم متخصص ایزی وب می‌تواند برای شما بسیار مفید و موثر باشد. ایزی وب با دانش و تجربه خود در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت های شرکتی، آماده ارائه خدمات متنوع و بهترین راهکارها برای شما است. شرکت داده آسان ایرانیان (ایزی وب) مفتخر است که به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین شرکت‌هایی شناخته می‌شود که خدمات مختلف سئو را توسط متخصصان حرفه‌ای خود انجام می‌دهد.

به تازگی فرمت‌های جدیدی برای انتشار تصاویر در اینترنت معرفی شده‌اند که در میان آنها WebP رایج‌تر است. این فرمت جدید که پیشنهاد گوگل نیز هست در مقایسه با JPG و PNG نزدیک به 20 درصد حجم کمتری دارد و از لحاظ کیفیت تفاوتی در دید مخاطب ایجاد نمی‌کند. در فرمت jpeg ابعاد تصویر مستقیما بر سایز آن تاثیر گذار است و در فرمت PNG تنوع رنگ. در نتیجه اگر یک تصویر با تعداد رنگ محدود و سایز بزرگ را به صورت PNG ذخیر کنید متوجه تفاوت چشم‌گیر در حجم نهایی آن خواهید شد. حجم بالا، تنوع رنگ بسیار پایین (حداکثر 256) رنگ و کیفیت نه چندان مناسب در اغلب تصاویر، از جمله چیزهایی‌ست که باید درمورد این فرمت در نظر داشته باشیم.

شما می بایست تشخیص دهید که برای محتوایتان چند تصویر مناسب است و همان تعداد را به کار ببرید. از سوی دیگر، بسیاری از حوزه‌های کاری به طور مستقیم به تصاویر وابسته هستند. به عنوان مثال زمانی که شما می‌خواهید برای خانه خود یک آلاچیق سفارش دهید، اولین فاکتور انتخاب برای شما دیدن تصویر آلاچیق است و تمایلی به مطالعه متن ندارید. همچنین اگر به دنبال یک مسیر جذاب و کاربردی برای یادگیری همه مفاهیم مرتبط با سئو هستید بهتر است مطالعه خود را از صفحه آموزش سئو به زبان ساده آغاز کنید. پلاگین پیشنهادی خود گوگل برای فعال سازی Webpp در فتوشاپ را دریافت و مطابق با آموزش صفحه فعال کنید. هنگام ذخیره کردن یک تصویر گزینه Webpp به فرمت‌های خروجی اضافه خواهد شد.

البته نامگذاری صحیح فایل‌ها به بهبود تجربه کاربری هم کمک می‌کند. چون اگر یک کاربر تصویری از سایت شما را در مرورگرش دانلود کند، نام فایل به او می‌گوید که این تصویر در مورد چیست. این امر (به ویژه برای افرادی که از صفحه خوان استفاده می‌کنند) بسیار مهم است، زیرا آنها نمی‌توانند تصاویر را ببینند و به نام فایل‌ها برای درک محتوای صفحه متکی هستند. با توجه به اهمیت تصاویر در سئو سایت، لازم است به تمام نکات گفته شده، توجه داشته باشید و تمام اصول سئو تصاویر را رعایت کنید. صفحه جستجوی تصاویر در موتورهای جستجو از جمله گوگل، فضای مناسبی برای افزایش ورودی و ترافیک در سایت است. جالب است بدانید که یکی از پایه‌های مهم در سئوی محتوا، تصاویری است که برای خوانایی بیشتر به سایت اضافه می‌شوند.

در صورتیکه می‌خواهید تاثیر فشرده‌سازی تصاویر در سایتتان را قبل و بعد از فشرده‌سازی ببینید می‌توانید از ابزارهای تست سرعت نظیر Webpagetest.org و Google Page Speed Insight استفاده کنید. گوگل متناسب با نیت و هدف کاربر و کلمه سرچ شده متناسب ترین تصاویر را برای کاربر آماده می کند. سلام دوست عزیزسایز تصویر را باید متناسب با بزرگترین سایز نمایش در سایت اصلاح کنید. در غیر اینصورت بخش زیادی از فضای هاست شما بی دلیل اشغال شده و ممکن است در برخی از بخش‌های سایت نسخه سایز کامل با حجم بسیار بالا نمایش داده شود. بعد از انتخاب این گزینه، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که در کادر سمت راست آن می‌توانید حجم تصویر را با توجه به کیفیتی که انتخاب می‌کنیم، کاهش بدهیم.

برندهایی که از گرافیک‌های تعاملی (Interactive Graphics) و محتوای بصری غنی (Rich Visual Content) استفاده می‌کنند، در نتایج جستجو جایگاه بهتری خواهند داشت. بر طبق تجربه چند ساله ما در بهینه سازی محتوا میتوان گفت که سئو تصاویر یکی از جوانب مهم بهینه‌سازی وب‌سایت است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. تصاویری با حجم بالا می‌توانند سرعت بارگذاری صفحات را کاهش دهند و این می‌تواند تاثیر منفی بر رتبه‌بندی جستجو در موتورهای جستجو داشته باشد. بهینه‌سازی تصاویر (سئو تصاویر) یکی از جنبه‌های حیاتی در سئوی یک وب‌سایت است. با توجه به اینکه موتورهای جستجو به طور فزاینده‌ای توانایی درک محتوای تصویری را پیدا می‌کنند، بهینه سازی تصاویر به عنوان یک عامل کلیدی در بهبود رتبه‌بندی سایت و افزایش ترافیک ارگانیک محسوب می‌شود. منظور ما از چک لیست سئو تصاویر، فهرستی از مواردی است که باید هنگام بهینه سازی تصاویر سایتتان برای موتورهای جستجو به آن‌ها توجه کنید.

نرم افزارهای بسیاری وجود دارد که برای کاهش حجم تصویر استفاده می‌شود. حتی برخی از این برنامه‌ها متناسب با گوشی‌های اندروید و آیفون ساخته‌شده‌اند و امکان کاهش حجم تصویر درگوشی را هم فراهم می‌کنند. کم کردن حجم تصویر دیگر کار سخت و عجیبی نیست که بخواهیم انجام آن را پشت گوش بیندازیم. در این قسمت برخی از روش‌های آفلاین برای کم کردن حجم عکس را بررسی می‌کنیم. همان‌طور که در عکس می‌بینید در این گونه تصاویر، متن جایگزین عکس، شامل تمام مشخصات محصول مورد نظر می‌شود.

پیش از پیدایش لوکال سئو، کسب‌وکارها بیشتر به روش‌های سنتی مثل تبلیغات چاپی و معرفی دهان‌به‌دهان برای جذب مشتریان محلی متکی بودند. این تحول دیجیتال به کسب‌وکارها امکان داد تا با استفاده از عوامل رتبه‌بندی محلی، به شکلی هدفمندتر در جستجوهای محلی دیده شوند و به مشتریان اطراف خود دسترسی پیدا کنند. تا اواسط دهه ۲۰۰۰، لوکال سئو به یکی از ابزارهای کلیدی برای تسلط بر بازارهای محلی تبدیل شد. در سال ۲۰۲۵، محتوای استاتیک (Static Content) دیگر جذابیت گذشته را ندارد و کاربران به دنبال محتوای تعامل‌پذیر (Interactive Content) هستند. این محتواها به کاربران اجازه می‌دهند که در فرآیند یادگیری و کسب اطلاعات شرکت کنند، به جای اینکه فقط به خواندن متن بسنده کنند. الگوریتم‌های گوگل محتواهای تعاملی را ترجیح می‌دهند، زیرا کاربران تمایل بیشتری به تعامل با این نوع محتوا دارند.

فرمت jpg رایج‌ترین و البته نام‌آشناترین فرمت تصویر مورد استفاده است. اما به یاد داشته باشید که ممکن است مجبور شوید کمی کیفیت را به خطر بیندازید تا حجم تصاویر را کاهش دهید. می‌توانید از GTmetrix برای مشاهده FCP و کل زمان بارگذاری تصاویر در صفحه انتخابی خود استفاده کنید. نزدیک بالای صفحه، روی زبانه «Waterfall» کلیک کنید و «Images» را انتخاب کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش تعداد درخواست‌های تصویر در یک صفحه، استفاده از بارگذاری تنبل است. این کار تضمین می‌کند صفحه شما به‌طور موثر در دستگاه‌های مختلف بارگیری شود که در نهایت منجر به UX مثبت‌تر و رتبه‌بندی بهتر می‌شود.

با این حال اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی سئو سایت، به خصوص در بخش سئو تصاویر دارید کافی است مطالب دیگر ما را دنبال کنید. همچنین برای آموزش سئو در مشهد می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و راهنمایی‌های لازم را جهت انجام این کار دریافت کنید. پیش از ارائه چک لیست سئو تصاویر و صحبت در مورد نکاتی که برای انتخاب تصاویر مناسب و استفاده صحیح از آن‌ها در محتوا حائز اهمیت هستند، باید از اهمیت سئو عکس در رتبه‌بندی‌ سایت‌ها مطلع باشید. در چک لیست سئو محتوا، تاکید زیادی به انتخاب تصاویر مناسب برای متن می‌شود. تصور کنید به دنبال چیزی مانند یک محصول هستید و در جستجوی آن سایت‌های مختلفی را بررسی کرده‌اید اما هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده‌اید. در این شرایط بهترین و سریع‌ترین راه مراجعه به بخش تصاویر موتور جستجو و پیدا کردن محصولی مشابه چیزی است که به دنبال آن بودید.

پس بهینه سازی عکس‌ها بدون تردید از موارد مهم در سئوی محصولات در سایت فروشگاهی هم هست. عده ای باور دارند تاثیر این فاکتور به قدری کم است که اضافه نکردن آن هیچ تغییری در شانس کسب جایگاه بالاتر ندارد. بهینه‌سازی تصویر و رعایت استانداردهای سئو در عکس بر کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو تاثیرگذار است. سئو تصاویر را از چند منظر مختلف بررسی کرده و در مورد تاثیر عکس بر کیفیت محتوا صحبت می‌کنیم. اگر از شما بپرسند مهم‌ترین کار در سئو تصاویر چیست باید با اطمینان از «متن جایگزین» (Alternative Text | Alt Text) نام ببرید. متن جایگزین به توصیف کوتاهی گفته می‌شود که در زمان بارگذاری تصویر در وب‌سایت باید به آن اضافه کنید.

با استفاده از ویژگی alt این امکان برای شما وجود دارد که آن تصویر را به روبات‌ها شناساند. در واقع ویژگی alt یک راه عالی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. گوگل می‌گوید از متن آلت تصویر برای تشخیص هم‌خوانی تصویر با عبارت جستجوی کاربران هم استفاده می‌کند. اضافه کردن اسکیما یا داده‌های ساختار یافته به صفحات در سایت می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا عکس‌های موجود در سایت را به صورت محتوای غنی (Rich result) نشان دهند. گوگل می‌گوید اسکیما تاثیری در افزایش رتبه سایت ندارد، اما به متمایز شدن در صفحه نتایج جستجو کمک می‌کند.

در ضمن این فرمت از یک توضیح متنی هم پشتیبانی می‌کند که برای سئو تصاویر خوب است. اما مشکل اصلی تصاویر PNG حجم بالای آن‌ها نسبت به فرمت‌های JPG و GIF است. از همین رو بیشتر برای تصایر پیچیده و تصاویری که متنی در خود دارند استفاده می‌شود. سئو به خصوص در قسمت محتوا بخش‌های زیادی دارد و ممکن است مدیران سایت‌ها از برخی قسمت‌های جزئی‌تر غافل بمانند. همین بخش‌ها می‌توانند برای شما نقاط قوت تلقی شوند و شما را از رقیبانتان متمایز سازند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها سئو تصاویر است.سئو تصاویر علاوه بر اینکه بسیار ساده است، از اهمیت بالایی نیز از نظر رقابتی برخوردار است.

محتوای تصویر خود را طوری سازماندهی کنید که URL‌ها به صورت منطقی ساخته شوند. سئوی موبایل در بدترین حالت، می‌تواند نرخ پرش بالا و تبدیل کم به شما بدهد. اما، در بهترین حالت، می‌تواند قدرت رتبه بندی بیشتر و تعامل بهتر کاربر را به شما بدهد. ویژگی‌های ابعاد تصویر نیز برای جلوگیری از مسائل تغییر چیدمان تجمعی (CLS) که می‌توانند در بهینه‌سازی Core Web Vitals شما تداخل ایجاد کنند، مهم هستند. همه عوامل اولیه سئو سایت درون صفحه شما مانند داده‌های متا، تگ‌های هدر، کپی روی صفحه، داده‌های ساختاریافته و غیره بر نحوه رتبه بندی تصاویر توسط گوگل تاثیر می‌گذارد.

زمانی که حجم تصاویر بالا باشد مسلما زمان بارگذاری و نمایش آنها نیز افزایش پیدا می‌کند و این امر تاثیرات منفی بسیاری بر سئوی وب سایت شما خواهد داشت. برای فشرده سازی تصاویر بدون کاهش کیفیت آنها می‌توانید از ابزارهای مختلفی همچون برنامه فوتوشاپ، Optimizilla، CompressNow و یا Online Image Optimizer استفاده کنید. تغییر نام پیش فرض عکس‌ها یکی دیگر از اقدامات مهم در جهت بهینه سازی تصاویر است زیرا نام یک عکس، آدرس و عنوان آن را برای خزنده‌های گوگل مشخص می‌کند. بنابراین، پس از انتخاب عکس مناسب حتما نام آن را تغییر دهید و از کلمات کلیدی اصلی و فرعی که برای مطلب خود در نظر گرفته‌اید، برای نام جایگزین استفاده نمایید. اسامی جایگزین بهتر است به زبان انگلیسی باشند و تا حد امکان دارای عدد و علائم نگارشی نباشند.

سلامپیشنهاد میکنیم از افزونه WP Rocket استفاده کنید و گزینه Lazy Load را برای تصاویر فعال کنید. هنوز هم شک دارید؟ پس با یک مثال این اهمیت را برای شما روشن می‌کنیم. اگر می‌خواهید با تغییرات احتمالی آینده سئو بیشتر آشنا شوید، به شما توصیه می‌کنیم سری مقالات جدیدترین تکنیک‌های سئو را نگاه بیاندازید. برای پیدا کردن لینک‌های شکسته تصاویر می‌توانید از این ابزار آنلاین استفاده کنید. متا تگ‌های OG، قطعه کدهایی هستند که نحوه نمایش URLها را هنگام اشتراک‌گذاری در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدین و پینترست را کنترل می‌کنند.

اگر قابلیت لیزی لود فعال نباشد در بارگزاری اولیه سایت باید تمام تصاویر موجود در صفحه دانلود شود و این اتفاق زمان لود سایت را طولانی تر می کند. مخصوصا این که سرعت بارگذاری سایت یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی صفحات است. گوگل اطلاعات مربوط به موضوع تصویر را از محتوای صفحه استخراج می کند، از جمله زیرنویس ها (captions) و عنوان تصاویر. تا جایی که ممکن است، مطمئن شوید که تصاویر در نزدیکی متن مرتبط و در صفحاتی که با موضوع تصویر مرتبط هستند قرار داده شده اند. منظورمان این است که حالا، تصاویر، به یک فاکتور مهم در رتبه بندی صفحات وبسایت ما تبدیل شده. پس اگر می‌خواهیم به صفحات و مقاله‌های سایتمان رتبه‌ای خوب بدهیم، باید روی سئوی عکس های سایتمان هم کار کنیم.

برای نوشتن alt text روی محتوای مفید و گویایی که شامل کلمات کلیدی مناسب باشد و مرتبط به موضوع متن موجود در صفحه است تمرکز کنید. از استفاده بیش از حد کلمات کلیدی خودداری کنید، چرا که ممکن است به تجربه کاربری نامناسب منجر شده و سایت شما در لیست سایت‌های اِسپَم قرار بگیرد. متن جایگزین یا alt text یک خصیصه html است و وظیفه تشریح محتوای عکس را به عهده دارد. ایده اولیه استفاده از متن جایگزین تصویر در طراحی وب، کمک کردن به کاربران نابینایی است که از ابزارهای صفحه خوان استفاده می‌کنند. این خصیصه به کاربران نابینا کمک می‌کند بفهمند که در کجای صفحه از چه عکسی و با چه محتوایی استفاده شده است. همچنین در صورتی که مشکلی در بارگذاری عکس به وجود بیاید، متن جایگزین در صفحه نمایش داده می‌شود.

سایز عکس با ابعاد عکس که منظور از ابعاد طول و عرض عکس بر اساس تعداد پیکسل است متفاوت است. یکی از مزایای کلودفلر(Cloudflare) نسبت به سایر CDNها این است که بدون تغییر آدرس عکس‌ها آن ها را ذخیره و به کاربر نمایش می‌دهد. در ادامه درباره استفاده از CDN برای بهبود سئوی تصاویر سایت بیشتر توضیح می‌دهیم. تصاویر منبع بسیار مهمی از اطلاعات در مورد محتویات سایت شما هستند. شما می‌توانید جزئیات بیشتری از تصاویرتان به گوگل بدهید و با اضافه کردن اطلاعات لازم به نقشه سایت تصاویر، URL عکس‌هایی را که ممکن ما پیدا نکنیم در اختیارمان قرار دهید. اگر تصاویر قبلی در همین راهنما را بررسی کنید، می‌بینید که با فونتی کوچک‌تر توضیحی از عکس ارائه شده است.

در نهایت، سئو تصاویر نه تنها به بهبود رتبه‌بندی سایت کمک می‌کند، بلکه به افزایش نرخ کلیک و تبدیل کاربران نیز منجر می‌شود. برای بهبود سئوی تصاویر در HTML، توجه به ویژگی‌های خاصی که در تگ‌های HTML مرتبط با تصاویر قرار دارند ضروری است. این ویژگی‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای تصاویر را بهتر درک کرده و آن‌ها را در نتایج جستجو نمایش دهند. یکی از این ویژگی‌ها شامل نام فایل، فرمت تصویر، و ویژگی‌های دیگری مثل alt و srcset است که به بهینه‌سازی تصویر و افزایش تجربه کاربری کمک می‌کنند. اول از همه، بهینه‌سازی تصاویر سرعت بارگذاری تصاویر را بهبود می‌دهد چون تصاویر یکی از اصلی‌ترین عوامل بارگذاری آهسته صفحات وب هستند. دومین دلیل اهمیت این موضوع به بهبود دسترسی و ناوبری راحت‌تر کاربران در وب‌سایت مربوط می‌شود چون در بسیاری از موارد کاربران از صفحه‌خوان برای مطالعه مطالب استفاده می‌کنند.

متاسفانه سئوی تصاویر یکی از موارد نسبتا نادیده گرفته شده از سئوی درون صفحه‌ای (On page seo) و سئوی محتوا است که باید به آن توجه داشت. در این بخش سئوی تصاویر و نحوه استفاده از تصاویر بهینه در محتوا را آموزش خواهیم داد همراه ما باشید. بهترین سایز تصویر، نه تنها به زیبایی و کیفیت عکس‌ها کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحات و تجربه کاربری دارد و بسیار برای سئو تصاویر اهمیت دارد. مثلاً، اگر تصویری از یک گربه در حال بازی دارید، نام فایل می‌تواند “cat-playing.jpg” باشد. این نوع نام‌گذاری به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهتر متوجه محتوای تصویر شوند و در نتیجه، شانس نمایش وبسایت شما در نتایج جستجو افزایش یابد.این عملکرد باعث تاثیر مثبت روی سئو تصاویر می شود. سئوی عکس یا سئو تصویر (Image SEO) به فرآیند بهینه سازی تصاویر موجود در وب‌سایت گفته می شود که در نتیجه آن موتورهای جستجو همچون گوگل درک بهتری از آن تصاویر پیدا می کنند.

تمام تصاویر برای بهینه‌سازی نیاز به تگ alt دارند، این تک بهتر است حدود 10 الی 15 کلمه باشد و معنی خاصی از تصویر را به مخاطب و موتورهای جستجو برساند. بهینه‌سازی تصاویر در سئو یعنی کاهش کمیت عکس در صورتی که به کیفیت آن آسیب نزند. به میزانی که کمیت عکس کاهش یابد، سرعت آپلود سایت افزایش می‌یابد. کاربران امروزه فرصت و حوصله زیادی ندارند که برای بالا آمدن سایت شما زمان بگذارند. رعایت اصول و قوانین سئو عکس محتوا، در بهبود سئو تکنیکال هم تاثیر دارد.

به عنوان مثال، اگر شما عکسی از یک “گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S23” دارید، نامگذاری آن به صورت “سامسونگ-گلکسی-S23.jpg” بسیار بهتر از “IMG_1234.jpg” است. پس با رعایت این نکات، می‌توانید رتبه تصاویر خود را در نتایج جستجوی تصاویر گوگل بهبود، و ترافیک بیشتری را به وب سایت خود هدایت کنید. سئو کردن تصاویر نقش بسیار مهمی در بهینه‌سازی سایت و کسب رتبه بهتر در میان نتایج گوگل دارد. برای اینکه بتوانید در زمینه سئو سایت موفقیت بیشتری کسب کنید، باید نحوه سئو کردن تصاویر را به‌خوبی بلد باشید. در ادامه این مطلب از ایزی وب، به طور کامل سئو تصاویر را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم و به شما خواهیم گفت که چگونه بهینه‌سازی تصاویر برای سئو را انجام دهید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری